چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه »   مشاركت مردم اصفهان در امور خیر در كشور نمونه است

رييس كل دادگستري استان اصفهان:

  مشاركت مردم اصفهان در امور خیر در كشور نمونه است

کد خبر: 9421

رییس کل دادگستری استان گفت: گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه همواره از تاكيدات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) بوده و اين موضوع يكي از دغدغه‌هاي رييس محترم قوه قضاييه است كه در بسياري از جلسات و برنامه‌ها بر آن تاكيد نموده و بخشي از سند تحول قضايي ابلاغي از سوي ايشان نيز با همين هدف تدوين و ابلاغ گرديده است.

رخدادشهر: حجت‌الاسلام و المسلمین اسداله جعفری در آيين تجليل از صلح‌ياران و ميانجي گران، ترويج فرهنگ صلح و سازش در جامعه را از تاكيدات مقام معظم رهبري (مدظله) و رييس محترم قوه قضاييه دانست.

وی با تشريح اهميت جايگاه صلح و سازش در جامعه بيان داشت: هدف از تشكيل شوراهاي حل اختلاف نيز استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در جامعه در تمام سطوح در جهت برقراري صلح و سازش و جلوگيري از تشكيل پرونده‌هاي قضايي بوده و همچنان اين هدف از اصلي‌ترين اهداف شوراهاي حل اختلاف به شمار مي آيد.

وي افزود: اهميت جايگاه صلح و سازش در جامعه را از چند منظر مي‌توان مورد بررسي قرار داد: از نگاه دين و شريعت مقدس اسلام اهميت صلح و سازش آنچنان است كه در صدر احكام و آموزه‌هاي ديني بر گسترش صلح، مهرورزی، نوع دوستي و گذشت تاكيد شده است و در اين خصوص به آيات، احاديث و روايات زيادي مي‌توان اشاره كرد. همچنين از نگاه اجتماعي نيز گسترش فرهنگ صلح و گذشت و دوستي يكي از مؤلفه‌هاي جامعه مترقي است. قانون نيز با تشكيل شوراهاي حل اختلاف در دستگاه قضايي كشور سعي در ترويج اين خصلت حسنه در جامعه داشته است.

عالي‌ترين مقام قوه قضاييه در استان با تقدير از فعاليت‌هاي اعضاي ستاد صبر استان، اين نهاد را يكي از بازوهاي پرتوان دستگاه قضايي در امر ايجاد صلح و سازش خواند و بر لزوم تقويت هرچه بيشتر اين ستاد تاكيد كرد.

جعفري مردم استان اصفهان را در زمينه گسترش امور خير و نيك‌انديشي سرآمد دانست و گفت: خيرين و مردم نيك‌انديش اين استان در انجام امور خير از جمله ايجاد صلح و سازش و گذشت، سرآمد هستند و اقدامات خيرخواهانه ايشان همواره جاي تقدير دارد.

وي افزود: زيرساخت‌هاي فرهنگي، مذهبي و اجتماعي كه در استان اصفهان در جهت ترويج فرهنگ گذشت و بخشش وجود دارد در كل كشور بي‌نظير است به نحوي كه در برنامه اي كه با عنوان «يك شهر ضيافت» با همكاري خوب صداوسيماي مركز استان اصفهان در ماه مبارك رمضان برگزار شد بيش از 50هزار نفر در سنين و سطوح مختلف شركت داشتند و با اهداي مبالغ مختلف در امر آزادي زندانيان مشاركت داشته اند و اين ميزان مشاركت در سطح كشور آمار بي‌نظيري است.

رييس دستگاه قضايي استان در ادامه با اشاره به تعداد صلح و سازش‌ها در پرونده‌هاي قصاص استان در سال گذشته، بيان داشت: در سال 1401 از تعداد 154 حكم قصاص صادر شده تعداد 50 مورد با تلاش خيران، صلح‌ياران، ميانجي گران، اعضاي شوراي حل اختلاف و ديگر مسئولان امر و بخشش و بزرگواري اولياي دم، منجر به گذشت شد كه دو مورد از اين 50 مورد مربوط به قصاص عضو از ناحيه چشم و 48 مورد مربوط به قصاص نفس بوده است.

گفتني است در پايان اين همايش از 14 خانواده‌اي كه با گذشت و رضايت خود مانع از اجراي حكم قصاص محكومان شدند تجليل شد. همچنين از روساي حوزه‌هاي قضايي گلپايگان، برخوار، فولادشهر، مهردشت، نجف‌اباد، فلاورجان، لنجان و شاهين‌شهر نيز به خاطر انجام اقدامات موثر در زمينه‌هاي مختلف همچون جذب كمك‌هاي خيرين و ترويج فرهنگ بخشش، گذشت، صلح و سازش در حوزه قضايي خود تقدير به‌عمل آمد.

 ترويج فرهنگ گذشت و صلح، تقويت كننده روحيه همبستگي در جامعه 

حجت‌الاسلام و المسلمین هادي صادقي رييس مركز توسعه حل اختلاف قوه قضاييه هدف از برگزاري «همايش صبر» را  تجليل از فعالان عرصه صلح و سازش در جامعه و تقدير از افرادي كه با گذشت از حق قانوني خود محكوماني را از پاي چوبه دار به آغوش خانواده برگرداندند و موجب ترويج اين فرهنگ پسنديده در سطح جامعه شدند بيان كرد.

وي افزود: افرادي كه اولياي دم هستند و با رضايت خود از قصاص محكوم مي‌گذرند همواره به خاطر خدا و ائمه اطهار اين عمل بزرگ را انجام مي‌دهند و در همين راستا در دوره اي كه از چند ماه گذشته آغاز شده و تا ميلاد حضرت امام رضا (ع) ادامه دارد فعاليت‌ها تحت پويشي با عنوان «به عشق امام رئوف مي‌بخشم« ادامه پيدا خواهد كرد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان، صادقي ادامه داد: افرادي كه در قالب اين پويش با استفاده از مال، آبرو، اعتبار و جايگاه اجتماعي و مسئوليتي واسطه صلح و بخشش مي‌شوند و افرادي كه در اين پويش از حق مالي يا قصاص ميگذرند و رضايت مي‌دهند باعث گسترش صفا و صميميت در جامعه و مايه تقويت همبستگي اجتماعي مي‌گردند.

رييس مركز توسعه حل اختلاف قوه قضاييه با تقدير از مردم، خيران و مسئولان استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان هم مردم رئوفي دارد كه داراي روحيه گذشت و بخشش هستند ، هم خيريني دارد كه با مال و آبرو و اعتبار خود واسطه بخشش و صلح مي‌شوند و هم مسئولاني دارد كه با جديت پيگير اين گونه مسائل هستند و گسترش اين جريان در استان را بايد به مردم اصفهان تبريك گفت.

حجت‌الاسلام و المسلمين هادي صادقي با اشاره به آمار گذشت و بخشش در پرونده‌هاي كل كشور اذعان داشت: در سال گذشته بيش از 750 مورد رضايت در پرونده‌هايي با موضوع جرايم سنگين و هزاران مورد رضايت در پرونده‌هايي با موضوع جرايم سبك صورت گرفت و آمار بخشش در پرونده‌هاي قصاص نسبت به سال 1400 بيست درصد افزايش داشته است.

وی همچنين آمار صلح و سازش در پرونده‌هاي شوراهاي حل اختلاف كشور در سال 1401 را 43 درصد اعلام و اظهار داشت: آمار صلح و سازش در پرونده‌هاي شوراهاي حل اختلاف كل كشور در سال گذشته به 43 درصد رسيد و اين آمار از 29 درصد به 39 و سپس تا 43 درصد در طول سه سال گذشته افزايش داشته است.

صادقي در پايان ابراز اميدواري كرد با تلاش مسئولان شوراهاي حل اختلاف، صلح‌ياران، ميانجي گران و خيران و با ترويج فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه شاهد افزايش اين امر پسنديده در جامعه خواهيم بود.

انتهای پیام/

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید